Yleisradio tuore PR-ongelma uutisankkuri Kimmo Wilskan olutpilasta on jatkanut elämäänsä netissä. Yle joutuu käymään taistelua ylämäkeen saadakseen kaikki YouTubeen laitetut lähetyksestä kaapatut videot alasotettua. Ylellä on kuitenkin alasottoon lain mukaan oikeus. Ongelmallisempi Ylelle on tapauksesta tehty kekseliäs parodia, joka niinikään leviää netissä.
Kuvan tekijä on tuntematon. |
Kuvankaappaus Ylen uutislähetyksestä. |
Mikäli Yle haluaisi tästä kiusallisesta kuvasta eroon, sillä voisi olla mahdollisuus vaatia sen alasottoa ja hyvitystä sekä korvausta kuvan tekijältä vedoten tekijänoikeuteen. Vaatimuksen oikeutus ei kuitenkaan olisi yhtä varmasti Ylen puolella kuin YouTube-videoiden alasotossa on, sillä vaikka mikään tekijänoikeuslaissa oleva poikkeus ei anna oikeutusta Wilskan kuvan käyttöön yllä olevassa teoksessa, voi se silti olla sallittua parodian perusteella.
Parodia on siitä erikoinen tekijänoikeuden rajoitus Suomessa, että siitä ei ole ollenkaan lainsäädäntöä, eikä se siten ole rajoitus ollenkaan. Hallituksen esitys 28/2004 toteaa lakonisesti, että Suomen laissa ei ole parodiasta poikkeusta. Silti oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että parodia on Suomessa sallittu. Se johdetaan tekijänoikeuslain 4.2 §:stä, joka sallii vapaiden muunnelmien tekemisen teoksista. Tämä pykälä on laissa lähinnä selvyyden vuoksi muistuttamassa, että ideoita saa käyttää vapaasti. Teoksia ei luoda tyhjiössä, joten kaikki teokset ovat enemmän tai vähemmän aiempien teoksien vapaita muunnelmia. Pykälä helpottaa tulkintaa silloin kun joku teos on selkeästi tehty käyttäen toista esikuvana, mutta ei lainaa mitään tekijänoikeudella suojattua. Yllä olevassa teoksessa on kuitenkin lainattu suojattua valokuvaa, joten siihen tarvitaan jokin peruste.
Pelastakaa pedofiilit -logo (vasemmalla) ei loukannut Pelastakaa lapset ry:n logoa. |
Herkko Hietanen esittelee parodian nykytilaa Suomessa artikkelissaan Pelleily sallittu - Parodia tekijänoikeuden rajoituksena (Defensor Legis 1/2009) ja päätyy toteamukseen, että parodiasta pitäisi tehdä lakiin oma pykälä. Tähän on helppo yhtyä, sillä nyt parodian oikeutus perustuu lähinnä suomalaisessa oikeuskirjallisuudessa toistuvassa toteamuksessa vanhastaan on pidetty parodiaa sallittuna, sekä korkeimman oikeuden "on katsottava" -tuomioon 1971 II 44 (Lapualaisooppera). Oikeuskirjallisuuden toteamusta voitaisiin tulkita oikeusperiaatteena, joka ohjaa 4.2 §:n tulkintaa siihen suuntaan, että muiden teoksia saa käyttää oman teoksen osana parodiatarkoituksessa. Rajat muiden teosten käyttöön osana parodiaa löytyisi kohtuullisen vaivattomasti ulkomaalaisesta oikeuskirjallisuudesta. Lapualaisooppera auttaa tulkitsemaan lakia parodiamyönteisesti silloin kun parodia on eri teoslajissa kuin parodioitava alkuperäinen teos. Tapauksen kohteena olevassa näytelmäteoksessa oli käytetty laajoja katkelmia kirjallisista teoksista vuorosanoina.
Yllä oleva teos on kiistatta parodia, sillä se tekee pilaa sekä esikuvanaan olevasta televisiolähetyksestä, että sen lähetyksen tuottajana toimivan yhtiön toimintatavoista. Teos liikkuu harmaalla alueella sen suhteen riippuuko sen käyttö Ylen lähioikeudesta kuvaan. Ehkä siksi teoksen tekijä onkin viisaasti pysynyt anonyyminä. Ylen on vaikea kohdistaa hyvitysvaatimusta tuntemattomaan tekijään – ja jos käy niin onnekkaasti, että Yle tarttuu vaatimuksineen kuvan käyttöön, kuva päätyisi heti kilpailevien mediayhtiöiden avulla suuren yleisön tietoon.
Alasottovaatimukset tästä blogista eivät menestyisi, sillä kuvat ovat merkinnässä tekijänoikeuslain 25 §:n nojalla.
Lähteet:
Tekijänoikeuslaki
Tekijänoikeusneuvoston lausunto 2010:3
Hallituksen esitys 28/2004
Herkko Hietanen, Pelleily sallittu - Parodia tekijänoikeuden rajoituksena (Defensor Legis 1/2009, saatavilla Edilexin tilaajille http://www.edilex.fi/lakikirjasto/5940.pdf)
Harenko – Niiranen – Tarkela, Tekijänoikeus Kommentaari ja käsikirja (2006)
Pirkko-Liisa Haarmann, Tekijänoikeus ja lähioikeudet (2005)
Koko Kimmo-kalja jäi spottaamatta. Ylekin varmaan ymmärtää, että parodialla kiukuttelusta olisi seurannut vain Streislandefekti.
VastaaPoista